(
startpagina)


(start spoorzone)
De aanleg van de spoortunnel in 2013 (foto's Wim Koeleman)

 


Een rondleiding in augustus 2013 laat de voortgang duidelijk zien.

(Met dank aan Bas Breijer/Siemens, BAM en Crommelijn)

het 'machinehuis' aan het begin van de tunnel t.h.v. de Gamma
hierin zijn ruimtes met apparatuur en computers te vinden
om o.a. de signalering en ventilatie/afzuiginstallatie aan te sturen

Bas laat trots het aandeel van Siemens en dus ook van hem zien en legt globaal de werking uit

Veel moet nog geplaatst en ingesteld worden maar er is al veel high-tech te vinden
Of het flitslicht nu al van toepassing is hebben we niet getest.....

Bas legt o.a. de wijze van werken en de manier waarop de elektronica reageert bij calamiteiten

En dan zien we met eigen ogen het imposante van de spoortunnel, de buis is al in goede doen maar hier en daar
zie je de damwanden nog wat het allemaal des te realistisch maakt

Alles wordt via kabels aangestuurd dus is een kabelgoot geen luxe

O.a. de groene vluchtdeuren worden in deze periode geplaatst
en hier en daar zie je al de wegwijzers aan de muur alsof er elk moment een trein kan komen.
De rechterfoto laat de grote ventilator zien waarvan er om de zoveel meter eentje aan de muur hangt

Vreemd om te lopen op de plek waar over enige tijd treinen met maximaal 140 kilometer per uur doorheen razen

En dan komen we geleidelijk in een ruimere ruimte en betreden we de perrons

Nu nog een kale ruimte maar dat gaat snel veranderen

De rechter foto laat de plek van een roltrap zien met de ruimte waar straks de aandrijving zal liggen

Nog geen roltrap maar ouderwets klimmen.......
Rechts een doorkijkje, waarvan er meerdere zijn, om de luchtdruk die een trein veroorzaakt kwijt te kunnen raken

De tweede tunnelbuis zal voorlopig geen prioriteit krijgen en ligt er dan ook minder 'af' uit

Alles gaat voorspoedig maar Nederland is Waterland en ook bij deze tunnelbouw zijn er plekken die zichtbaar
lekkages vertonen. Er wordt hard aan gewerkt om dit op te lossen.
Als dat onverhoopt niet gaat lukken heeft de PKN (Protestantse Kerk Nederland) al een ruimte beschikbaar ;-)

De fietsenstalling krijgt ook al goed vorm maar de verwachting is dat deze immense ruimte na oplevering al te klein zal zijn.

De in/uitgang naar en van het fietsenplateau laat de trappen al zien

We komen weer boven en zien een herkenbaar beeld.
Links zien we de plek waar een van de 2 bruggen naar het busstation gaat komen

En de kade aan de overkant laat de plek zien waar de 2e brug gaat komen.
De bussen rijden namelijk via 1 brug het station op en via de andere brug eraf

En tot slot de plek waar wij eind 2014 naar verwachting met onze bussen gaan halteren.
De lege plek op de voorgrond ligt tussen de 2 bruggen in en hier is het busstation gepland.

(zie de tekening helemaal onderaan)