(
startpagina)


(start spoorzone)
Een maand voor oplevering van de spoortunnel in 2015
(foto's Wim Koeleman)

(Met dank aan Francis Nauman)

 


Na de eerdere rondleiding in augustus 2013 gaat het nu bijna gebeuren.

 

In verplichte kleding (laarzen, hesje en helm) gehesen, krijgen we alvast wat toelichting

en gaan we op pad naar de locatie waar het allemaal om draait.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit over een paar weken onze basis zal zijn maar het nieuwe stationsplein
is al netjes ingericht met perrons, haltepalen en abri's. De omgeving zal nog geruime tijd nodig hebben.

En hier zal ons opgeknapte eindpunt verrijzen, een kwestie van takelen en aansluiten en de vertrouwde
bak koffie kan hier genuttigd gaan worden.
Niet meer op de eerste etage maar gewoon begane grond.
De rolluiken zullen hersteld worden, folie op de ramen, de ingang gewijzigd
en een afscheiding binnen tussen toiletten en koffieruimte.
 

De afwerking aan de stationshal is nog bezig maar er is al duidelijkheid over wat en waar

Het uitzicht op het busstation is duidelijk.
De oefening op deze dag van de hulptroepen (politie, brandweer en ambulances) zorgde dat het busstation
deels bezet was en daardoor komen de foto's daarvan op een later tijdstip.

Van straatniveau kun je afdalen met (rol)trappen of liften naar een laag waar je o.a. bij de immense fietsenstalling terecht komt.
Zie de volgende foto's.

Maar eerst een blik op de fraai vormgegeven hal met het imposante plafond waar een plattegrond van Delft
op een bijzondere manier is aangebracht.

Hier wil Conrad aanwijzen waar in het plafond met de losse onderdelen de naam Delft aangebracht is.
Zijn hand is net niet te zien maar het woord Delft is toch wel goed zichtbaar.

En hier dan een blik op de fietsenstalling die trouwens nu alweer naar verwachting te klein is.
Rij na rij kun je met een handig systeem je fiets plaatsen.
Hopelijk gaat het er niet zo uitzien als op de rechter foto......

Francis vertelt ons de bijzonderheden en beantwoordt onze vragen. De fietsenstalling zal geen echte bewaakte
stalling zijn maar er is wel cameratoezicht.

De ingang gezien vanaf de Westvest. Opvallend is dat het overal goed verlicht is.

Vanaf de ingang van de fietsenstalling kijk je nu de andere kant op.
Direct valt de brug op waar wij met de bussen zullen rijden als we het busstation binnenkomen.
Onder de brug door gaat een fietspad lopen dat tot aan de Zuidwal e.o. diverse verbindingen gaat krijgen

Voor we dan afdalen naar de treinperrons, krijgen we een uitleg en instructies.

En dat is het dan, de spoortunnel op een haar na klaar.

En ook hier is ervoor gezorgd dat je een 'verlicht' gevoel hebt.
Er komt van alle kanten licht en dat geeft een prettig gevoel.

Het ziet er fraai strak, schoon en publieksvriendelijk uit

Nog 3 plaatjes om een indruk te geven.
 

Zelfs de bebording is al aanwezig al zou ik nu nog niet een fiets huren gezien de staat waarin ze verkeren op een eerdere foto.....

Wat wel up-to-date was, was het infobord rechts. Het was heel slecht weer en dan grijpt de NS in zoals we weten.

Ook wij hebben het erg koud gehad, de wind trok vrolijk baantjes door de tunnel, de temperatuur was rond het vriespunt
en het regende ijswater maar was het zeker waard.

Nog 2 weken precies nadat ik deze pagina gemaakt heb (1-2-15),
en wij zijn op 15-2-15 terug met onze bussen op de plek waar we horen.