Ondertussen heeft Dick zich ook op een ander gebied verder ontwikkeld.
Hij werd lid van de Delftse tak van de Christen Unie (voorheen RPF,
vertegenwoordigd in Delft in combinatie met de SGP). Van 1994 tot 2004
was hij zelfs voorzitter van de Christen Unie in Delft. Bij het
neerleggen van de voorzittershamer werd hij geroemd met de woorden:
"Betrokken, idealistisch, persoon met kennis van zaken en een
genuanceerde kijk op politieke kwesties". Tegenwoordig is hij nog steeds
actief als niet-raadslid met name als lid van de selectiecommissie van
de Christen Unie.
|
 |
 |
Als je naar zijn beroep vraagt, komt er een vaag begrip tevoorschijn
als: Senior Consultant bij NEA. Dat vraagt om uitleg.
NEA is een samenvoegsel van een aantal vroegere wetenschappelijke
bureaus. Dat waren het NVI (Nederlands
Vervoer Wetenschappelijk Instituut), het EBW (Economisch
Bureau voor Weg- en Watervervoer) en het ACB (Automatiserings
Centrum voor het Bedrijfsvervoer, als Dick het goed heeft onthouden,
want daar heeft hij nooit zelf voor gewerkt). Tezamen vormen de eerste
letters "NEA". Tot eind 2007 gevestigd in Rijswijk en tegenwoordig in
Zoetermeer. Het onderdeel waar vooral Dick zich mee bezig houdt, is het
zoeken naar de behoeftes en uitbrengen van adviezen in het
personenvervoer en ook het verdelen van de (strippen)kaart- en
abonnementinkomsten gaat via zijn afdeling.
Het eerste onderwerp "het zoeken naar behoeftes en uitbrengen van
adviezen" houdt soms het opstellen en beoordelen in van diverse
OV-enquêtes en het meedenken met vooral provincies en stadsregio's over
b.v. aanbestedingseisen. Voor het andere doel, het verdelen van
kaartopbrengsten, worden er landelijk enquêteformulieren verspreid en de
ingevulde formulieren worden in Zoetermeer vastgelegd en beoordeeld. De
aantallen die men jaarlijks (zolang de OV-chipkaart nog niet volledig is
ingevoerd) te verwerken krijgt belopen tussen de 100.000 en 200.000
stuks. Naar aanleiding daarvan worden door NEA verdeelsleutels bepaald,
die per verkooppunt en per type kaart verschillend kunnen zijn waaruit
de betrokken vervoersdiensten hun inkomsten genereren.
Dit wetende is het niet vreemd dat hij zijn eigen kennis op een wat
speelse manier verrijkt door middel van de enquêtes op de pagina van
Marty Werkman. Hij moet dat vooral blijven doen. Er is, gezien de
bezoekersaantallen en de mensen die de moeite nemen om de enquêtes in te
vullen, heel erg veel behoefte aan.
Omdat Dick niet zo op de voorgrond treedt en zijn gezicht al helemaal
niet zo bekend is, hoop ik daar met dit artikel wat aan gedaan te
hebben.
Wij denken dat wij als chauffeurs belangrijk zijn en voor een deel is
dat natuurlijk ook zo. Als er gestaakt wordt, merk je dat onmiddellijk
maar de mensen achter de schermen zijn minstens zo belangrijk in dit
geheel. Denk hieraan als we soms met lege bussen rondrijden of soms weer
geconfronteerd worden met het inkorten van een goedlopende lijn. Worden
er wellicht nu of in de nabije toekomst goede alternatieven geboden? Wij
chauffeurs denken dat we het weten maar wij bekijken het erg vaak vanuit
een wat beperkt perspectief. Voor het grotere geheel heb je deskundigen
nodig die achter de balie of achter een bureau aan de touwtjes trekken.
Het zij zo. We worden er niet slecht voor beloond en dan bedoel ik niet
alleen in geld maar je ontmoet in ons werk ook mensen zoals Dick!
|
Ter afsluiting zou ik willen opmerken dat de ChristenUnie/SGP-fractie in
Delft enkele jaren geleden (als enige) tegen medewerking van de gemeente
Delft aan de nieuwe tramlijn tussen Leidschendam en Delft-TU-wijk heeft
gestemd. Dit vanwege de hoge kosten, terwijl met minder geld een even
goed bussysteem (à la Zuidtangent) had kunnen worden aangelegd, En
vanwege de daarvoor noodzakelijke bezuinigingen op het overige
busvervoer in Delft, die inmiddels zichtbaar zijn geworden in de
verslechteringen van de busverbindingen met Voorhof, Buitenhof en
Tanthof (lijnen 80/82/130 in plaats van voorheen 60/62/64). Dick was
daar destijds nauw bij betrokken. De tijd ontbrak om het daar verder
over te hebben.
Nu de aanleg van de tram naar de TU-wijk nog meer gaat kosten en nog
langer gaat duren dan destijds werd voorgespiegeld, voelt Dick zich
verder in zijn opvatting gesterkt maar kennelijk zijn er ook deskundigen
die daar anders over denken. We blijken allemaal maar mensen. Ik ben
blij dat ik ze mag vervoeren, dat in ieder geval!
|
 |